הבניה במשקים במושבים צוברת תאוצה

בית בעל המשק

ישראל מצטופפת, האוכלוסייה גדלה בקצב מסחרר ואם להסתמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בעוד פחות משני עשורים יחיו במדינת ישראל למעלה מ-15 מיליון תושבים, מרביתם המכריע בערים. 

המצב במושבים אמנם שונה בתכלית, והתושבים נהנים משפע של ירק ומרחבים, אך גם בהם הולכת וצוברת תאוצה בניית בתים נוספים במסגרת המשקים והנחלות. כיום התב"ע במרבית המועצות המקומיות, זו המתייחסות לשטח המשבצת הצהובה (כלומר השטח בתוך הנחלה החקלאית המוגדר למגורים בתב"ע היישובית או האזורית), מאפשרות תוספת בניה של בין 2 ל-3 בתים בני 160 מ"ר כל אחד ולעיתים אף יותר. כך, בעת תכנון הבית הראשי או בהמשך ניתן לנצל את ההטבה הייחודית ולתכנן יחידות עצמאיות לדור ההמשך או מנגד להורים המתבגרים. 

בתוך כך, רשאי בעל משק ראשי לתכנן במסגרת הפל"ח (פעילות שאינה חקלאית) שני מבנים נוספים: האחד, בשטח של עד 100 מ"ר עבור משרדים ונוסף, בשטח של עד 400 מ"ר לטובת אחסנה לשימושו הפרטי. 

בכדי לבחון את התכנות המהלך המורכב יש להיעזר בשירותיו של אדריכל מומחה שמכיר את התחום לפני ולפנים- הוא שיבחן איזו תב"ע חלה במקום, כך למשל במועצה האזורית מטה יהודה כלל לא מאשרים בנייה כדוגמת המוזכרת לעיל ובמקומה התב"ע היא תיירותית במסגרתה יכולים בעלי המשקים להקים יקבים, אולמות תצוגה ואולמות אירועים, ועל כן החשיבה היא אחרת לחלוטין. 

במסגרת הבירור יבין האדריכל מה הן זכויות הבניה: כמה מבנים אכן ניתן לתכנן במסגרת השטח הצהוב ובאיזה מטראז', האם חלה במקום תכנית פל"ח ועוד. כשכל הנתונים בידיו ניתן יהיה להחליט מה היא הקונסטלציה הנכונה לבניה, בהתייחס לתוואי השטח- קווי הבניין במגרש והתכסית. כללי המשחק מאוד ברורים ולא ניתן לעבור על החוקים, לכן חשוב להבין יחד עם איש המקצוע מה הם גבולות הגזרה וכיצד ניתן למקסם את המהלך. בחלק מהמקרים ניתן יהיה לבצע העברת זכויות ולקנות מהמנהל מטרים נוספים לבניה, הליך שדורש היטל השבחה. 

בשלב הבא יגיש האדריכל למועצה את התכנון הקונספטואלי ורק לאחריו ניתן לרדת לפרטי פרטים. מדובר בתהליך מורכב הכולל הגשת תכניות שחייבות לעבור אישור של ועד היישוב ובנוסף יש להחתים את המנהל ולעבור דרך הועדה המקומית/מחוזית עד לקבלת אישור בניה.  כאדריכלית מומחית בתחום המלצתי החמה היא שאלה המתעתדים לגור בבתים- דור ההמשך או דור ההורים- ילוו את התהליך מתחילתו על מנת לייצר עבורם סביבת מגורים שתקלע במדויק לצרכים, לחלומות ולמאוויים של כל אחת ואחד מהם.