כך תנצלו את הבית הקיים ליצירת יחידת דיור עצמאית

אחרי שנים במהלכן מחירי הדיור עלו באופן משמעותי (עד לשיא שנקבע בשנת 2022 , בסופה האמירו המחירים בשיעור מצטבר של קרוב ל- 20 אחוזים) נראה ששוק הנדל"ן נרגע מעט. עם זאת, האינפלציה הגואה שמובילה לעליה חדה בהחזר המשכנתא החודשי גורמת לרבים לוותר לפחות בשלב זה על החלום לרכוש נכס משלהם . 

לשיטתם של גורמים בענף הנדל"ן המגמה תוסיף ותתעצם ועשויה להוות נקודת מפנה של ממש כבר בשנים הבאות. נכון לכתיבת שורות אלה נראה כי רבים מאלה שתכננו לעבור לסביבת מגורים שמותאמת יותר לצרכיהם בוחרים לעת עתה להקפיא את המהלך ולצידם יש את אלה שבוחרים לבצע כבר עתה צעד אופרטיבי במסגרתו הם מתאימים את הקיים לצרכים של כל אחת ואחד מבני המשפחה.    

יותר ויותר בעלי נכסים מבינים שהדבר הנכון הוא להשביח את ביתם האהוב והמוכר ואכן, היתרון הגדול שטמון במרביתם הוא ששטחם גדול משמעותית מאלה שנבנו לאחרונה. רבים בוחרים לנתב את סכומי העתק שהיו משלמים עבור פרויקט חדש, תוך ויתור על שטח ניכר, לטובת שיפוץ והתאמת סביבת המגורים. מדובר בהליך משתלם במסגרתו אנו מתכננים קומפוזיציה שונה ומוסיפים פונקציות חשובות בין אם חדר שינה או עבודה, או לחילופין הגדלת האגף הציבורי.

כאדריכלית מומחית בנושא זה אני פוגשת בעלי בתים פרטיים שילדיהם בגרו; הבית במצבו הנוכחי אינו תואם את צרכי המשפחה במתכונתה הנוכחית ובד בבד הם מתקשים לגייס את הסכום הנדרש כדי לסייע לדור ההמשך לרכוש דירה משלהם במקרי כאלה  בהחלט ניתן לעבוד עם המבנה הקיים ובהתאם לחוק, לחלק אותו בצורה שונה. לחילופין, בבניה עצמית ניתן להגדיל את המטראז' כנקבע בחוק ולייצר יחידת מגורים נפרדת לבן, בת או לזוג צעיר שתשמש אותם נאמנה למספר שנים ראשונות לפני היציאה לעצמאות. יש כמובן את אלה שמבצעים את האופציה הראויה לייצר יחידת דיור נפרדת בכדי לייצר הכנסה פסיבית במודל של השכרה.

כדי להישאר במסגרת התקציבית עלינו האדריכלים להיות יצירתיים ולהישאר כל העת עם היד על הדופק- בסופו של יום כל שינוי שנבחר לבצע הוא נגזרת של זמן וכסף ותפקידו של איש המקצוע שמלווה את התהליך הוא למזער נזקים מבלי לפגום באיכות החיים של בעלי הנכס גם במחיר של מציאת פשרות. 

במסגרת התהליך אנו בוחנים מספר חלופות בהתייחס לתקציב ולאופי הנכס. במקרים מסוימים נשתמש בתוואי הקיים ובמקרה של בית פרטי בהחלט ניתן לבחון האם על פי חוק נוכל לבצע תוספות בניה, במידה וזכויות הבניה לא מוצו במלואן. זו היא פעולה שתצריך הוצאת היתר בניה והתנהלות מול הוועדות ברשות המקומית. במקרים הללו יש להוציא מפת מודד ותיק מידע מהרשות טרם הכנת הסקיצות ורק אחרי הגשת התכניות וקבלת היתר הבניה ניתן להתחיל בבניה עצמה.  

בכדי לפשט את התהליך אופציה נפלאה היא לעבוד עם ה-LAYOUT הקיים במסגרתה ניצור קומפוזיציה יעילה ונתכנן יחידת דיור נפרדת או סמי-נפרדת, תלוי ביעוד היחידה: במידה והיא מתוכננת עבור אחד מילדי המשפחה ניתן לחצוץ בינה לבין בית ההורים על ידי דלת שתשמש את שני הצדדים במקרים נדירים או בשעת חירום. כך היחידה מתנהלת כאוטונומיה נפרדת ומאידך זה הוא כלי לייעל משמעותית את המטראז' הקיים על ידי תכנון פונקציות משותפות בשטחה, כמו ממ"ד או חדר טלוויזיה משפחתי שאינם בשימוש תדיר.

בתכנון נכון ויעיל נוכל לייצר יחידות מגורים קומפקטיות וחכמות. כך, גם בשטח של כ- 50 מ"ר, ניתן לתכנן דירת 3 חדרים הכוללת סלון, חדר שינה מרווח וחדר שינה קטן. עלויות הביצוע משתנות ותלויות בהיקף העבודה ובחומרי הגמר.